NURSING STUDENTS' KNOWLEDGE ABOUT THE CARE OF POLYTRAUMA PATIENTS IN THE PRE-HOSPITAL ENVIRONMENT

Authors

  • Evandro Soares Universidade Alto Vale do Rio do Peixe
  • André Trevisan Universidade Alto Vale do Rio do Peixe
  • Alesandra Perazzoli de Souza Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2023v26i302p9797-9804

Keywords:

Nursing, Nursing students, Simulation, Polytrauma, Emergency Medical Services

Abstract

The high morbidity and mortality rate from trauma highlights the global need for preventive measures. Nurses should be prepared to perform basic and intermediate interventions in Pre-Hospital Care (PHC), utilizing the technical and scientific knowledge acquired during their academic training. Objective: To evaluate the knowledge of nursing students from a university in the Midwest of Santa Catarina regarding the care of polytrauma patients in the pre-hospital environment. Methods: The research took place in May 2023 through a realistic simulation of pre-hospital care, using a fictitious scenario of a polytrauma patient with the participation of actors, and utilizing the Trauma Standard Checklist in the pre- and post-test. Results: Differences in scores between the three teams were observed when comparing the pre- and post-tests. Conclusion: The findings of this study demonstrate that well-prepared realistic simulation scenarios can significantly impact students' learning and better prepare them for the job market.

Author Biographies

Evandro Soares, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Acadêmico de Enfermagem.

André Trevisan, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutor em Zoologia.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise de Situação de Saúde. Política nacional de redução da morbimortalidade por acidentes e violências: Portaria MS/GM n.º 737 de 16/5/01. 2. ed. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2005.

ACS – American College of Surgions. Committee On Trauma. ATLS: Advanced Trauma Life Support. 10ª ed. Burlington: Jones e Bartlett Learning; 2018.

NAEMT – National Association of Emergency Medical Technicians. PHTLS: Atendimento pré-hospitalar ao traumatizado. 9ª ed. Burlington: Jones e Bartlett Learning; 2020.

Mesquita HCT, Santana BS, Magro MCS. Effect of realistic simulation combined to theory on self-confidence and satisfaction of nursing professionals. Escola Anna Nery. 2019 [cited 2022 nov 28];23(1):1-6. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/z36P4FnBxmkXtXGL7VT6DxD/abstract/?lang=en.

Negri EC, Mazzo A, Martins JCA, Pereira Junior GA, Almeida RGS, Pedersoli CE. Clinical simulation with dramatization: gains perceived by students and health professionals. Rev Latino-Amer Enferm. 2017 [cited 2022 nov 22];25:1-10. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/QQxfsnbsqwYJCMmjRPp7xtB/?format=pdf&lang=pt.

SIMÃO ALS, ALENCAR GM, GARZIN ACA. Segurança do paciente na prática simulada durante a graduação na área da saúde. Nursing. 2022 [cited 2023 jul 17];25(284):6937-52. Disponível em: https://doi.org/10.36489/nursing.2022v25i284p6937-6952.

Freire RA. Didática do ensino superior: o processo de ensino aprendizagem. Cengage Learning Brasil [Livro eletrônico]; 2016 [cited 2022 oct 12]. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788522123643/.

Baldin N, Munhoz EMB. Snowball (bola de neve): uma técnica metodológica para pesquisa em educação ambiental comunitária. Anais X Congresso Nacional de Educação, I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação; 7-10 de novembro 2011; Curitiba, Brasil; 2011.

Vinuto J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aber-to. Temáticas. 2014 [cited 2022 dec 15]22(44):203-20. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977/6250.

Olsen W. Coleta de Dados: Debates e Métodos Fundamentais em Pesquisa Social. [Livro eletrônico]. 2015 [cited 2022 nov 27]1ª ed. Porto Alegre: Editora Penso, 2015. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788584290543/.

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprovar as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, Seção 1.

Luna HM, Silva JÁ, Aoyama EA. O papel do enfermeiro no atendimento pré-hospitalar móvel. Rev Brasileira Interd Saúde. 2022 [cited 2023 jun 12]4(4):80-7. Disponível em: http://revistarebis.rebis.com.br/index.php/rebis.

‌Silva JDF. O enfermeiro no exercício de uma profissão predominantemente feminina: uma revisão integrativa. [Trabalho de Conclusão de Curso]. São Luiz: Universidade Federal do Maranhão; 2018.

Saho M, Lomanto GA, Salviano ICB, Reis ES, Anjos KF, Rosa DOS. Características sociodemográficas e acadêmicas de estudantes de enfermagem em formação profissional. Rev Enferm Contemporânea. 2021 [cited 2023 jun 12]10(2):280-8. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/3892.

Souza AP. Ambientes de trabalho saudáveis no processo ensino aprendizagem na graduação de enfermagem [Dissertação]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; 2022.

Marques LMNSR. As metodologias ativas como estratégias para desenvolver a educação em valores na graduação em enfermagem. Escola Anna Nery. 2018 [cited 2023 jun. 9]22(3):1-6. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/GZRCth73v9WkStXnKtG86LF/?format=pdf&lang=pt.

Magnago C, Pierantoni CR. A formação de enfermeiros e sua aproximação com os pressupostos das Diretrizes Curriculares Nacionais e da Atenção Básica. Rev Ciência & Saúde Coletiva. 2020 [cited 2023 jun 12]25(1):15-24. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/QV8MBZ3YqvMrPLXy9gNCV9w/?lang=pt.

Kaneko RMU, Lopes MHBM. Realistic health care simulation scenario: what is relevant for its design? Rev da Escola de Enferm da USP. 2019 [cited 2023 jun 9]53:1-8. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/wcQrCdz4ZcXgQxC9vpHcrKJ/.

Lima DS, De-Vasconcelos IF, Queiroz EF, Cunha TA, Dos-Santos VS, Arruda FAEL, Freitas JG. Multiple victims incident simulation: training professionals and university teaching. Rev do Colégio Brasileiro de Cirurgiões. 2019 [cited 2023 jun 12]46(3):1-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/VJPgJ4wwyh34KMmYrqTXcFz/?lang=en.

Santos ECN, Almeida RGSA, Meska MHG, Mazzo A. Simulated patient versus high-fidelity simulator: satisfaction, self-confidence and knowledge among nursing students in Brazil. Rev Cogitare Enferm. 2021 [cited 2023 jun 12]26:1-13. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cenf/a/nXgYrKkDMDPK3p9VkWyJ4cQ/.

Brehmer LCF, Souza AP, Ramos FRS, Canever BP, Manfrini GC, Bozzetti GP. Healthy work environments in the perception of nursing professors and students. Journal of Nursing Education and Practice. 2023 [cited 2023 jun 12]13(7):40-6. Disponível em: https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jnep/article/view/23024.

Storpirtis S, Nicoletti MA, Aguiar PM. Uso da Simulação Realística como Mediadora do Processo Ensino-Aprendizagem: Relato de Experiência da Farmácia Universitária da Universidade de São Paulo. Rev de Graduação USP. 2016 [cited 2023 jun 1]1(2):49-55. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/123116.

Teixeira CRS, Pereira MCA, Kusumota L, Gaioso VP, Mello CL, Carvalho EC. Avaliação dos estudantes de enfermagem sobre a aprendizagem com a simulação clínica. Rev Brasileira de Enferm. 2015 [cited 2023 jun 1]68(2):311-9. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/qTxvKg8RMnwDtcgPxJGCrND/?lang=pt.

Marina GRB, Vinholi Júnior AJ. Avaliação da aprendizagem significativa em uma sequência didática sobre conteúdos de sistemas sanguíneos. Rev de estudios y experiencias en educación. 2021 [cited 2023 jun 9]20(42):367-87. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-51622021000100367&script=sci_abstract&tlng=pt.

Geeraedts Júnior LMG, Pothof LAH, Caldwell E, Klerk ESML. Prehospital fluid resuscitation in hypotensive trauma patients: do we need a tailored approach? Injury. 2015 [cited 2023 jun 12]46(1):4-9. Disponível em: https://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(14)00361-1/fulltext.

Shinnick MA, Woo MA. Does nursing student self-efficacy correlate with knowledge when using human patient simulation? Clinical Simulation in Nursing. 2014 [cited 2023 jun 1]10(2):71-9. Disponível em:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1876139913001746.

Reis SN, Neves CC, Alves DA, Lopes RRS, Souza KV, Ribeiro LCC, Guedes HM. Knowledge, satisfaction, and self-confidence in health professionals: simulation with manikin versus simulated patient. Rev de Enferm Referência. 2020 [cited 2023 jun 12]3:1-8. Disponível em: https://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0874-02832020000300002?script=sci_arttext&pid=S0874-02832020000300002.

Published

2023-08-31

How to Cite

Soares, E., Trevisan, A., & Perazzoli de Souza, A. (2023). NURSING STUDENTS’ KNOWLEDGE ABOUT THE CARE OF POLYTRAUMA PATIENTS IN THE PRE-HOSPITAL ENVIRONMENT. Nursing Edição Brasileira, 26(302), 9797–9804. https://doi.org/10.36489/nursing.2023v26i302p9797-9804

Issue

Section

Artigos Cientí­ficos