INTERVENTIONS BY SCHOOL NURSES TO COMBAT CHILDHOOD OBESITY
DOI:
https://doi.org/10.36489/nursing.2024v28i316p10181-10189Keywords:
health education; childhood obesity; school nursing servicesAbstract
This study aims to present nursing interventions in health promotion through adequate and healthy nutrition, to control obesity in childhood and adolescence, in the school environment. Method: integrative literature review, with a time frame between 2014 and 2024. Results: 429 studies were found in the databases, and after analyzing the inclusion criteria, 07 studies were selected. The intervention time of the studies ranged from 4 to 36 months, with classes on proper nutrition, group guidance, application of a food preference questionnaire, anthropometric assessment, home visits and educational dynamics. Conclusion: school is a territory for health education and combating overweight and obesity in childhood and adolescence. In this sense, nursing interventions in the school environment should be based on effective methods, in a systematic way, to develop students' understanding of self-care in relation to health and nutrition.
References
Rodrigues GM, Souza AD, Pimentel LC, Ferreira KD, Perônico JL. Obesidade infanto juvenil no Brasil. Rev Liberum Accessum. 2023, jun, 15(1):1-6. Disponível em: http://revista.liberumaccesum.com.br/index.php/RLA/article/view/210/249
Bonfim NS, Guilherme CS, Saito JA, Montezani E. Obesidade infantil: principais causas e a importância da intervenção nutricional. Rev Cient Esc Saúde. 2016, jun, 5(1): 31-44. Disponível em: https://repositorio.unp.br/index.php/catussaba/article/view/1243
Silva CO, Silva LGA, Melo KC, Vila-Nova MC, Oliveira TMP, Araújo VS et al. Obesidade infantil em tempos de pandemia: uma revisão integrativa. Arq Ciênc Saúde UNIPAR. 2023; mai, 27(5): 2249-69. Disponível em: https://doi.org/10.25110/arqsaude.v27i5.2023-010.
World Obesity Federation. Atlas of childhood obesity. London; 2023.
World Obesity Federation. Atlas of childhood obesity. London; 2024.
Motter AF, Vasconcelos FAG, Correa EN, Andrade DF. Pontos de venda de alimentos e associação com o sobrepeso/obesidade em Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Cad Saúde Pública. 2015; mar, 33(3): 620-32. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00097814.
Crescente LC, Rizzardi KF, Indiani CMSP, Rodrigues LKA, Parisotto TM. Prevalência da obesidade infantil: há motivo de preocupação? Saúde Pesq. 2021; jul-set, 14(3): 489-97. Disponível em: https://doi.org/10.17765/2176-9206.2021v14n3e8606.
Tambalis KD, Pagagiotakos DB, Psarra G, Sidossis LS. Insufficient Sleep Duration Is Associated With Dietary Habits, Screen Time, and Obesity in Children. J Clin Sleep Med. 2018; Oct, 14(10): 1689-96. Disponível em: https://doi.org/10.5664/jcsm.7374.
Flores, ML. A relação entre obesidade infantil e publicidade de alimentos com baixo teor nutricional: uma análise à luz do princípio da proteção integral da criança. Rev Curso Direito UNIFOR. 2017; jun, 8(2):40-62. Disponível em: https://doi.org/10.24862/rcdu.v8i2.556
Eskenazi, EMS., Coletto YC, Agostini LTP, Fonseca FLA, Castelo PM. Fatores Socioeconômicos Associados à Obesidade Infantil em Escolares do Município de Carapicuíba (SP, Brasil). RBCS. 2018; mar, 22(3):247-54. Disponível em: 6 https://doi.org/10.1590/1984-0462/2023/41/2021189.
Capistrano GB, Costa MM, Freitas AE, Lopes PRS, Gonzáles AI, Sonza A, Lamounier JA. Obesidade infantil e suas consequências: uma revisão da literatura. Conjecturas. 2022; mar-abr, 22(2):46-58. Disponível em: https://DOI.ORG/10.53660/conj-614-508.
Brasil. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Diário Oficial da União. 2007 dez 06; seção 1, 2 p. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6286.htm.
Brasil. Ministério da Educação. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica; altera as Leis nos 10.880, de 9 de junho de 2004, 11.273, de 6 de fevereiro de 2006, 11.507, de 20 de julho de 2007; revoga dispositivos da Medida Provisória no 2.178-36, de 24 de agosto de 2001, e a Lei no 8.913, de 12 de julho de 1994; e dá outras providências. Diário Oficial da União. 2009 jun 17; (seção 1):2. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm.
Brasil. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS nº 1.862, de 10 de agosto de 2021. Institui a Estratégia Nacional para Prevenção e Atenção à Obesidade Infantil - Proteja. Diário Oficial da União. 2013 ago 11; (ed 151, seção 1):67. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-gm/ms-n-1.862-de-10-de-agosto-de-2021-337532485.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília: MDS, 2012.Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp-content/uploads/2017/03/marco_EAN.pdf.
Brasil. Ministério do Trabalho. Lei nº 7.498, de 25 de junho de 1987. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da enfermagem, e dá outras providências. Diário Oficial da União. 1986 jun 25; (seção 1):9273. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7498.htm.
Conselho Federal de Enfermagem. Resolução nº 736/ 2024, de 17 de janeiro de 2024. Dispõe sobre a implementação do Processo de Enfermagem em todo contexto socioambiental onde ocorre o cuidado de enfermagem. Diário Oficial da União, 2024 jan 23; (150 seção 1):86. Disponível em: https://www.cofen.gov.br/resolucao-cofen-no-736-de-17-de-janeiro-de-2024/.
Inc NANDA I. Diagnósticos de enfermagem da NANDA-I: definições e classificação - 2021-2023. 12ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2021. 1187 p.
Braga VAS, Jesus MCP, Conz CA, Silva MH, Tavares RE, Merighi MAB. Actions of nurses toward obesity in primary health care units. Rev Bras Enferm. 2020; Mar, 72(2):e20180404. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0404.
Assunção MLB, Silva CTS, Alves CAM, Espíndola MMM. Educação em saúde: a atuação da enfermagem no ambiente escolar. Rev Enferm UFPE [internet]. 2020; jan, 14: e243745. Disponível em: https://doi.org/10.5205/1981-8963.2020.243745.
Souza LMM, Marques JM, Firmino CF, Frade F, Valentim OS, Antunes AV. Modelos de formulação da questão de investigação na prática baseada na evidência. Rev Invest Enferm [internet]. 2018; mai, 2:31-9. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325699143_MODELOS_DE_FORMULACAO_DA_QUESTAO_DE_INVESTIGACAO_NA_PRATICA_BASEADA_NA_EVIDENCIA/link/5d7d257392851c87c389c428/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19
Dupart G, Berry DC, D'Auria J, Sharpe L, McDonough L, Houser M, Flanary S, Koppelberger S. A Nurse-Led and Teacher-Assisted Adolescent Healthy Weight Program to Improve Health Behaviors in the School Setting. J Sch Nurs. 2019; Jun, 35(3):178-88. Disponível em: doi:10.1111/josh.12428. Disponível em: https://doi.org/10.1177/1059840517744020
Nascimento APS, Avelino DM, Maximo MMGP, Moura WC. Role of the nurse at nutrition education of children in an core of child education. Rev Enferm UFPI [Internet]. 2020; Oct, [citado 24 de abril de 2024];5(1). Disponível em: https://ojs.ufpi.br/index.php/reufpi/article/viewFile/4572/pdf
Mendes SO. Crescer forte, saudável e feliz: promoção da alimentação saudável em ambiente escolar [Trabalho de Conclusão de Curso]. Portugal: Instituto Politécnico de Setúbal; 2019. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/28863/1/Relatorio%20de%20Est%c3%a1gio%20Final%20-%201.pdf
Chuang HH, Lin RH, Chen JY, Yeh WC, Lin HF, Ueng SW, Hsu KH. Effectiveness of a multi-faceted intervention among elementary school children. Medicine (Baltimore). 2019; Apr, 98(15):e15079. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1097/MD.0000000000015079.
Lynch BA, Gentile N, Maxson J, Quigg S, Swenson L, Kaufman T. Elementary School-Based Obesity Intervention Using an Educational Curriculum. J Prim Care Community Health. 2016; Oct; 7(4):265-71. Disponível em: DOI: 10.1177/2150131916644888.
Pbert L, Druker S, Barton B, Schneider KL, Olendzki B, Gapinski MA et al. A school-based program for overweight and obese adolescents: a randomized controlled trial. The J Sch Health. 2016; Oct, 86(10):699-708. Disponível em: doi:10.1111/josh.12428.
Kubik MY, Lee J, Fulkerson JA, Gurvich OV. School-Based Secondary Obesity Prevention for Eight- to Twelve-Year-Olds: Results from the Students, Nurses, and Parents Seeking Healthy Options Together Randomized Trial. Childhood Obesity. 2021; Abr, 14(3):185-95. Disponível em: DOI: 10.1089/chi.2020.0321.
Verthein UP, Santos LA. A noção de cultura alimentar e nutricional em escolas brasileiras: uma análise crítica. Ciênc Saúde Coletiva. 2021; 26(3):4849-58. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-812320212611.3.01932020
Pender N, Murdaugh C, Parsons MA. Health promotion in nursing practice. 7ª ed. Boston: Pearson; 2015. 361 p.
Vasconcelos CMR, Vasconcelos EMR, Vasconcelos MGL, Azevedo SB, Linhares FMP, Leal LP, et al. Intervenções educativas na promoção da alimentação saudável em escolares. Rev Enferm. UFPE. 2018; out, 12(10):2803-15. Disponível em: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v12i10a237682p2803-2815-2018.
Moran J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Esc Comunicações Artes USP. 2021. Disponível em: https://moran.eca.usp.br/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf
Santi DB, Baldisserra VDA. Health promotion in nursing practice. Saude Debate [Internet]. 2023; Oct-Dec, 47(139):993-6.Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104202313919.
Santi DB, Nogueira SN, Baldassera VDA. O modelo de Nola Pender para a promoção da saúde do adolescente: revisão integrativa. Rev Min Enferm [internet]. 2023; mar, (27):e-1507. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.35699/2316-9389.2023.40440.
Lopes LP, Silva DRA, Schimidt GA. Os desafios da educação em saúde na escola pública. Rev Nursing. 2022; jul, 25(290):8069-73. Disponível em: https://doi.org/10.36489/nursing.2022v25i290p8069-8078