THE RELEVANCE OF INCLUDING THE INTERPROFESSIONAL APPROACH IN UNDERGRADUATE HEALTH COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i310p10157-10164

Keywords:

Interprofessional education; Teaching; Health Personnel.

Abstract

Objectives: to investigate the presence of interprofessional education in health courses at a campus of the State University of Minas Gerais (UEMG). Methodology: a quantitative, descriptive and exploratory study that analyzed pedagogical projects and questionnaires. Results: The majority of participants recognized the importance of interprofessionality, but recoganize the challenges in communication and hierarchy between professions. In addition, the study highlights the need for better implementation of interprofessional education in health training in Brazil. Final considerations: Interprofessionality is crucial in the training of health professionals, but it is not yet widely integrated into academic curricula, requiring further studies for its effective inclusion.

References

AGRELI, H. F.; PEDUZZI, M.; SILVA, M. C. Atenção centrada no paciente na prática interprofissional colaborativa. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 20, n. 59, p. 905–916, 13 maio 2016.

ARRUDA, G. M. M. S. et al. O desenvolvimento da colaboração interprofissional em diferentes contextos de residência multiprofissional em Saúde da Família. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 22, n. suppl 1, p. 1309–1323, 2018.

COIFMAN, Alyne Henri Motta; PEDREIRA, Larissa Chaves; JESUS, Ana Paula Santos de; et al. Comunicação interprofissional em unidade de emergência: estudo de caso. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 55, 2021.

COSTA, M. V. Construindo caminhos possíveis para a Educação Interprofissional em Saúde nas instituições de ensino superior do Brasil. Ministério da Saúde. 1.ed. 12p. Brasília, DF, 2018.

COSTA, M. V. Nova formação em saúde pública: aprendizado coletivo e lições compartilhadas na RedEscola. 22.ed. Rio de Janeiro, RJ: Fiocruz, ENSP, RedEscola, 2019. 260p

COSTA, M.V. A potência da educação interprofissional para o desenvolvimento de competências colaborativas no trabalho em saúde. In: TOASSI, R. F. C. Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos? Porto Alegre: Rede Unida, 2017. p. 14-27. (Vivências em Educação na Saúde).

DINIZ, Thania Maria; DE PAULA, Regiane Cardoso; VILLELA, Edlaine Faria de Moura. Interprofessionalism and teamwork: A necessary (re)construction during the health education process. In: Perceptions of informal caregivers about daily experience in caring for the dependent elderly. [s.l.]: Ludomedia, 2022. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.36367/ntqr.13.2022.e688>. Acesso em: 29 Jun. 2023.

FERRAZ, Cecília Maria de Lima Cardoso; VILELA, Gláucia de Sousa; DIONÍZIO, Ana Cristina Santos; et al. Prática colaborativa na Estratégia Saúde da Família. REME-Revista Mineira de Enfermagem, v. 26, 2022.

FREIRE FILHO, José Rodrigues; SILVA, Cláudia Brandão Gonçalves; COSTA, Marcelo Viana da; FORSTER, Aldaísa Cassanho. Educação Interprofissional nas políticas de reorientação da formação profissional em saúde no Brasil. Saúde em Debate, [S.L.], v. 43, n. 1, p. 86-96, ago. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0103-11042019s107.

KELL, M. C. G; SHIMIZU, Helena Eri. Existe trabalho em equipe no Programa Saúde da Família? Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. suppl 1, p. 1533–1541, 2010

LANDO, F. Pesquisa exploratória, descritiva ou explicativa Acadêmica, 28 abr. 2020. Disponível em: <https://www.academicapesquisa.com.br/post/pesquisa-exploratoria-descritiva-explicativa>. Acesso em: 21 fev. 2022.

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. "Questionário e entrevista na pesquisa qualitativa Elaboração, aplicação e análise de conteúdo." São Paulo: Pedro e João (2020).

MATTOS, Mússio Pirajá; GOMES, Daiene Rosa; SILVA, Maiara Macedo; et al. PRÁTICA INTERPROFISSIONAL COLABORATIVA EM SAÚDE COLETIVA À LUZ DE PROCESSOS EDUCACIONAIS INOVADORES. Revista Baiana de Saúde Pública, v. 43, n. 1, p. 271–287, 2020.

MESTRINER, Tatiana Lemos de Almeida. A educação interprofissional na formação em saúde no contexto da atenção primária. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo. 2022.

MUSSE, J.; GRANJEIRO, ÉRICA; PEIXOTO, T.; SILVA, D.; ALMEIDA, T.; CARVALHO, T.; SOARES, I.; SILVA, I. Extensão universitária e formação em saúde: experiências de um grupo tutorial do PET-Saúde Interprofissionalidade. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 12, n. 1, p. 103-112, 7 abr. 2021.

PEREIRA, A. L. L.; SANTOS, J. C. dos; MOCCELLIN, A. S.; SIQUEIRA, R. L. de. Interprofessional communication as an important tool of the work process in Primary Health Care. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 10, p. e338101018942, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i10.18942. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18942.

REEVES, S. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 20, n. 56, p. 185–197, mar. 2016.

SERAPIONI, M. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. Ciência & Saúde Coletiva, v. 5, n. 1, p. 187–192, 2000.

SILVA, J. R. N. F. P. da; CARVALHO, L. R. P. de; PAES, G. T.; SILVA, V. C. A.; GOMES, N. L. P. Ethics in working relationships between doctors and other health professionals. Research, Society and Development, [S. l.], v. 12, n. 4, p. e25412441105, 2023. DOI: 10.33448/rsd-v12i4.41105. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/41105.

Sousa, J. R. de, & Santos , S. C. M. dos. (2020). Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa E Debate Em Educação, 10(2), 1396–1416. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559

SOUZA, Mariana Passos de; USP, Grupo PET Medicina; ALVES, Ana Carolina Bonetti; et al. Abordagem sobre o ensino interdisciplinar e interprofissional em uma Faculdade de Medicina Brasileira. Medicina (Ribeirão Preto), v. 54, n. 2, 2021.

SUMIDA, J. S. A hierarquia e a discrepância nas relações entre profissionais da saúde no contexto hospitalar brasileiro. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso bacharel em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo

TEIXEIRA, Rodrigo Andrade; SILVA, Lenilda Austrilino; SOARES, Francisco Jose Passos. Contribuição da prática do canto coral para a educação interprofissional na área da saúde. Conhecimento e Diversidade, v. 11, n. 25, 2019.

TOASSI, R. F. C. Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos?. Rede Unida. 1ed. V.6, 28p. Porto Alegre/RS 2017

TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti; OLSSON, Thaís Ostroski; LEWGOY, Alzira Maria Baptista; et al. Ensino da graduação em cenários da atenção primária: espaço para aprendizagem interprofissional. Trabalho, Educação e Saúde, v. 18, n. 2, 2020.

Published

2024-04-03

How to Cite

Soares Chaves, K., Santos Moraes, L., Lemos Coelho Ribeiro, M. I., Teixeira Silva, A., & da Siva Vanzolin, M. F. (2024). THE RELEVANCE OF INCLUDING THE INTERPROFESSIONAL APPROACH IN UNDERGRADUATE HEALTH COURSES. Nursing Edição Brasileira, 27(310), 10157–10164. https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i310p10157-10164

Issue

Section

Artigo Original

Categories