HUMANIZATION AS A TEACHING THEME IN A POSTGRADUATE PROGRAM: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i311p10156-10160

Keywords:

Humanization of Care. Unified Health System. Nursing. Postgraduate Health Programs. Transfer of experience

Abstract

Objective: to report on the experience of master's degree nurses and a lecturer in an elective course at a public university in the interior of Minas Gerais. Method: this is a descriptive, experience-report type study, aimed at reporting critical reflections on the National Humanization Policy (NHP) carried out in a stricto sensu postgraduate programme course taught between August and November 2023. Results: Seven nurses took part, all female, with experience in public and private healthcare institutions. It was possible to understand various aspects, and two categories were created: Repercussions and obstacles regarding the full implementation of the PNH; Humanization and theoretical-practical teaching in training institutions. A mind map on the subject was also produced. Conclusion: The importance of discussing humanization in educational institutions is highlighted in order to deepen the subject and disseminate knowledge associated with a humanized practical approach.

Author Biographies

Letícia Volpe Rezende, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Especialista em UTI. Enfermeira. Mestranda no Programa de Pós-graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG, Brasil.

Júnia Lanny Sousa Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Enfermeira. Especialista em Atenção à Saúde da Criança. Mestranda no Programa de Pós-graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG, Brasil.

Ana Luisa da Cruz Franciscon, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Mestranda no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG, Brasil. ORCID: 0000-0002-1105-1490

Raysa Cristina Dias de Moura, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em Urgência e Trauma. Mestranda no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG. Brasil.

Gabriela Perdigão Fernandes, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em Urgência e Trauma. Mestranda no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG.

Ana Paula de Souza Martins Lemos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em Urgência e Trauma. Mestranda no Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Atenção à Saúde da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba/MG. Brasil.

Raquel Pan, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Enfermeira. Especialista em Enfermagem emOncologia. Doutora em Ciências. Professora Adjunta II do Instituto de Ciências da Saúde.

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Published

2024-05-10

How to Cite

Rezende, L. V., Sousa Silva, J. L., Franciscon, A. L. da C., Dias de Moura, R. C., Fernandes, G. P., Martins Lemos, A. P. de S., & Pan, R. (2024). HUMANIZATION AS A TEACHING THEME IN A POSTGRADUATE PROGRAM: AN EXPERIENCE REPORT. Nursing Edição Brasileira, 27(311), 10156–10160. https://doi.org/10.36489/nursing.2024v27i311p10156-10160

Issue

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Artigos Cientí­ficos

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