THE IMPORTANCE OF AN IN-PERSON LIBRAS COURSE TO THE UNDERGRADUATE NURSING PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36489/nursing.2024v28i315p9430-9433

Abstract

The aim of the work was to identify the relevance attributed by students of the Undergraduate Nursing course to learning Brazilian Sign Language, in person, characterizing the positive and negative aspects of teaching strategies and measuring students' perception in relation to the principles of social inclusion. This is an exploratory and descriptive research, with a retrospective approach and a quantitative approach. We chose the Likert scale as the research instrument. We analyzed that students, based on theoretical and practical knowledge, reflect on the importance of teaching sign language, such as inclusion and accessibility during the Nursing course and with an impact on professional practice. We conclude that the research will contribute to outlining goals and understanding the demand for learning sign language, so that we can apply it in other ways of multiplying this learning to other areas of knowledge.

References

CARDOSO, Adriane Helena e RODRIGUES, Karla Gomes e BACHION, Maria Márcia - Percepção da Pessoa com Surdez Severa e/ou Profunda Acerca do Processo de Comunicação Durante seu Atendimento de Saúde Revista Latino Americano de Enfermagem [Internet]. 2006 [Cited 2023 Mar 10] 14(supl.). USP/SP. Available from: https://www.scielo.br/j/rlae/a/p5jqym3LKHPTLd7VDFfnhZL/?lang=pt&format=pdf.

Resolução Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002 (BR) [Internet]. Dispõe sobre a língua brasileira de sinais - libras e dá outras providências. Planalto. 2002 apr 24 [cited 2024 mar 01]. Available from: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2022.

MATTAR, Fauze Najib. Pesquisa de marketing. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2005. 347p.

DALMORO, Marlon; VIEIRA, Kelmara Mendes. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista Gestão Organizacional [Internet]. 2013 (6) [Cited 2023 Mar 10]. Available from https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2148822/mod_resource/content/1/Dalmoro_Vieira_2013_Dilemas-na-construcao-de-escal_31731.pdf.

GODOY, Gustavo. Os Ka'apor, os gestos e os sinais [Internet]. Museu nacional, Rio de Janeiro, UFRJ, 2020. [cited 2023 Mar 10] Available from: https://etnolinguistica.wdfiles.com/local--files/tese%3Agodoy-2020/Godoy_2020_Os_Kaapor_os_gestos_e_os_sinais.pdf.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza; REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Propostas para a elaboração de uma Política Nacional de Educação Bilíngue para Surdos. Rio de Janeiro: FENEIS – Federação Nacional de Educação e Integração dos Surdos, 2012.

SANTOS, A. N. dos. Efeitos discursivos da inserção obrigatória da disciplina de Libras em cursos de licenciatura no Brasil [Internet]. 2016. 406 f. Tese (Doutorado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016 [cited 2023 Mar 10]. Available from : https://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/handle/prefix/7727/Tese_Angela_Nediane_dos_Santos.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

BARBOSA, Ana Clarisse Alencar; LACERDA, Loreto. Parâmetros de Ensino em língua Brasileira de Sinais como L2 [Internet]. Indaial, UNIASSELVI, 2019. [cited 2024 Mar 06] Available from:https://www.uniasselvi.com.br/extranet/layout/request/trilha/materiais/livro/livro.php?codigo=36553.

SKLIAR, C. (Org.) A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Editora Mediação, 2015.

GESSER, Audrei. Metodologia de Ensino em LIBRAS como L2 [Internet]. Florianópolis, 2010. [Cited 2023 Mar 06] Available from: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoPedagogico/metodologiaDeEnsinoEmLibrasComoL2/assets/629/TEXTOBASE_MEN_L2.pdf.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua Brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

FELIPE, T. A. Libras em contexto: curso básico. Manual do professor/instrutor [Internet]. Brasília: MEC/SEESP, 2007. [Cited 2023 Mar 10]. Available from http://www.librasgerais.com.br/materiais-inclusivos/downloads/libras-contexto-estudante.pdf.

GRESPAN, Sylvia Lia. Um Estudo dos Recursos Didáticos nas Aulas de Língua Brasileira de Sinais para Ouvintes [Internet]. UNIMED, PIRACICABA – SP, 2011. [Cited 2023 Mar 10]. Available from: https://www.congressotils.com.br/anais/anais/tils2012_formacao_neves.pdf.

GESSER, Audrei. LIBRAS? Que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola, 2009.

GESSER, Audrei. O Ouvinte e a Surdez – Sobre Ensinar e Aprender a Libras. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

WILCOX, Sherman; WILCOX, Phillis Perrin. Aprender a ver. Editora Arara Azul: Rio de Janeiro, 2005.

Published

2024-09-13

How to Cite

Simoes Filho, P., Ohara, R., & Gregório, J. (2024). THE IMPORTANCE OF AN IN-PERSON LIBRAS COURSE TO THE UNDERGRADUATE NURSING PROGRAM. Nursing Edição Brasileira, 28(315), 9430–9433. https://doi.org/10.36489/nursing.2024v28i315p9430-9433

Issue

Section

Artigo Original

Categories